Zaburzenia rozwoju percepcji wzrokowej u dzieci. Jak sobie z nimi radzić?

Deficyty rozwojowe w sferze percepcji wzrokowej. Jak sobie z nimi radzić?

Istotne jest dla rodziców zrozumienie, że deficyty rozwojowe związane z analizą i syntezą wzrokową nie zawsze wynikają z wad wzroku, które można skorygować za pomocą okularów. Wizja dziecka może być w granicach normy. Znajomość symptomów takich problemów rozwojowych pozwala na lepsze dostosowanie ćwiczeń i zadań podczas interakcji z dzieckiem, co umożliwia efektywną weryfikację i rozwijanie jego umiejętności.

  • Brak umiejętności prawidłowego posługiwania się literkami - problemy te obejmują mylenie liter różniących się szczegółami (np. ‘m-n’, ‘l-ł’), opuszczanie drobnych elementów graficznych, odwracanie kolejności liter w słowach, nierównomierne pismo z nieodpowiednimi odstępami między literami i wyrazami, oraz deformowanie struktury liter.
  • Nieprawidłowości w postrzeganiu i różnicowaniu kształtów - dzieci mogą mieć problemy z zapamiętywaniem i odwzorowywaniem figur geometrycznych, układaniem puzzli i obrazków według wzoru, rozpoznawaniem znaków i przedmiotów o podobnych kształtach i wielkościach, a także z rejestracją przestrzennego ułożenia elementów. Często ich rysunki są schematyczne, pozbawione szczegółów.

Rozwój percepcji wzrokowej – proste ćwiczenia z dzieckiem

Aby wspierać rozwój umiejętności percepcji wzrokowej u dziecka przed rozpoczęciem edukacji szkolnej, można w domu stosować różne ćwiczenia. Poniżej przedstawiono je w pięciu zorganizowanych akapitach:

  • zabawy skupiające się na rozpoznawaniu i łączeniu:
    • dobieranie par jednakowych obrazków i figur czy podpisów do obrazków.
    • łączenie elementów związanych ze sobą, np. kwiatek z doniczką, pędzel z farbami.
    • wyszukiwanie różnic między szczegółowymi obrazkami.
    • rozpoznawanie wyrazów uprzednio eksponowanych.
    • wyszukiwanie takich samych sylab.
  • ćwiczenia związane z literami:
    • wyszukiwanie określonych liter w tekście drukowanym.
    • dobieranie parami liter drukowanych i pisanych.
    • wykonywanie liter z plasteliny.
    • układanie wyrazów z liter i sylab.
  • aktywności graficzne, konstrukcyjne:
    • zabawy graficzne, takie jak rysowanie konturów według podanego wzoru.
    • łączenie kropek w kolejności liczb,
    • składanie całości z części jak np. zabawa klockami, czy puzzlami.

Stosowanie tych ćwiczeń w domu może znacząco przyczynić się do rozwoju umiejętności wizualnych dziecka, które są kluczowe w procesie edukacyjnym.

W serii naszych wpisów przeczytasz również o następujących deficytach rozwojowych:

  1. Zaburzenia mowy.
  2. Zaburzenia percepcji wzrokowej.
  3. Zaburzenia percepcji słuchowej.
  4. Problemy z orientacją przestrzenną.
  5. Problemy w obszarze dużej i małej motoryki.
  6. Zaburzenia w obszarze emocji.

Pamiętaj, że komentarze muszą zostać zatwierdzone przed opublikowaniem

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej Polityka prywatności i Warunki korzystania z usługi serwisu Google.